Kamenná prodejna

Jaký pán, takový krám...
 
Koním zasvětil svůj celý život. Na rozdíl od mnoha jezdců však není hlavním aktérem dění na kolbišti, je člověkem v jeho pozadí. Jeho největší výzvou totiž nebyly parkury ST, kterým se jako mladý kluk věnoval, ale zcela jiná dráha, neméně zajímavá. Stal se majitelem nejprve kamenného a dnes již i internetového obchodu s jezdeckými potřebami.

Značka Obluk dnes patří mezi známé pojmy ve světě klasického ježdění, westernového sportu i ve stájích hobby jezdců. Mnozí z nich už zavítali do brněnské prodejny nesčetněkrát, ve všední dny i v sobotu. Za Ivanem pro chapsy, k Oblukovi pro nové udidlo, na Veslařskou pro parelku… Zkušenosti všech jsou podobné. V útulném prostředí prodejny voní dřevo a kůže, všude visí tisíce zboží, návštěva je to na desítky minut i hodinu. Není kam spěchat. Kdo je unavený, nepohrdne šálkem kávy servírovaným přímo na barovém pultíku. Mezitím probere s majitelem i zaměstnanci prodejny co nového u nich ve stáji, kdo vyhrál, komu se narodilo hříbě, jak se osvědčily nové vitamíny, či koho potkal. Častá setkání „koňáků“ po letech vznikají i uprostřed samotné prodejny. Ježíš, odkud se známe – no jo, Robin, jasně – z oddílu! Nazdar, to už je let, no asi dvacet, tak co? Ty ses dala na western, že? Nevíš, jak dopadl XY?... A tak dále. Životních příběhů už vyslechla prodejna na Veslařské mnoho. V prostředí vskutku domácím o ně není nouze. Možná nás časté hosty ani nenapadne, že za našim spokojeným nákupem a poklábosením stojí někdo, komu „náš“ obchod zcela změnil život. Kdo vyměnil romantické chvíle v sedle za stovky a tisíce hodin za obchodním pultem. Kdo plánuje nákupy kvalitního zboží a sledování trendů ještě pečlivěji než my a s předstihem. Protože je to jeho práce. A koníček zároveň. A jak se říká – jaký pán, takový krám...
 
Ivan Obluk. Narodil se ve Frýdku- Místku a od svých 13 let začal jezdit na koni. V šedesátých letech navštěvoval jezdecký oddíl Slezan Frýdek-Místek a věnoval se parkurovému ježdění. Dotáhl to až na úroveň ST a mezi jeho největší úspěchy na kolbišti patřilo třetí místo na mistrovství ČSSR. On sám však za úspěch považuje vše, co se v jeho životě událo. Dnes má dvě dospělé dcery- dvojčata a v druhém manželství s Kateřinou dva další smíšky – pětiletou Barborku a tříletého Jakuba. Oba znají prostředí prodejny dokonale a postupně se zaučují v komunikaci se zákazníky. Katka při mateřské vypomáhá s obchodem, s hlídáním pomáhá babička, v prodejně je dnes kolem 6 zaměstnanců. Tři zajiš´tují chod kamenného obchodu (nebo spíš dřevěného) v Jundrově na Veslařské, což je v klidné části Brna v dosahu hromadné dopravy. Tři další lidé se věnují e-shopu, expedují zboží a obsluhují sklad. Podíl internetového obchodu se totiž za poslední rok zvýšil na celou třetinu obratu! Trend pohodlného nákupu z domova či práce přes počítač znamenal pro firmu Obluk kompletní rekonstrukci webových stránek i posílení image značky. Firma Obluk získala nové logo i grafický vizuál, který vychází z decentní černé a zlatozelené barvy. Čistý design a přehledný e-shop rozdělený dle branží se setkal u zákazníků s velmi kladným ohlasem. „ Zjistili jsme, že nakupující uvítali přehledný a jednoduchý web bez zbytečných informací navíc. Samozřejmě i když podíl e-shopu stále roste, jsou zákazníci, kteří si rádi přijdou zboží prohlédnout a vybrat přímo do prodejny,“ vysvětluje Ivan Obluk. Pokud by si zákazník vybral zboží a zjistil ,že nevyhovuje velikost, barevnost či cokoli jiného, je možné je vyměnit. Tato služba patří na Veslařské mezi samozřejmost. Ne každý přeci odhadne velikost koně (nebo svého kolegy ? ) přesně a tak je namístě možnost vyzkoušení. Firma také dost vstřícně přistupuje k reklamacím. I když je zboží převážně značkové, od prověřených tuzemských, evropských i zámořských výrobců, ještě se nestalo, že by reklamace nebyla uznána.
 
13 otázek na Ivana Obluka
 
Jaké jsou trendy v nakupování a jak vybíráte dodavatele?
Nejvíce se nakupuje spotřební zboží, což jsou ohlávky, vodítka, z jezdeckých potřeb pak chapsy, rajtky, rukavice. Snažíme se mít i sortiment pro děti, máme pro ně oblečení, chapsy, nejmenší boty, přilby - i pro tříleté děti. Zboží objednáváme průběžně, téměř denně, máme asi 30 převážně zahraničních dodavatelů. Snažíme se vybírat takové zboží, aby odpovídalo kvalitou a cena byla přiměřená. Největší náš tuzemský dodavatel je Kentaur.

Na čí popud jste rozšířili sortiment o řadu zboží z westernu?
Zhruba před pěti lety jsme zjistili, že na trhu je nedostatek westernového zboží, tak jsme hledali dodavatele pro tento typ sortimentu. Našli jsme dodavatele v USA (Profi Chioice), která je pojmem ve westernovém světě, dovážíme od nich chrániče, podsedlové westernové deky. Je to sice dražší zboží, ale považujeme za nutné mít ho v nabídce. Dále odebíráme zboží z Evropy, z Western Importu apod..

Vyžadují zákazníci lepší zboží než tomu bylo před lety?
V Brně je zřejmě zvláštní lokalita. Když jsme například u anglického ježdění začali s dražším zbožím, jako je oblečení a výbava na koně Equi-line, jen velmi málo se prodávalo. Muselo se zlevnit a teprve poté šlo na odbyt. Podle zástupce firmy se v Praze totéž zboží prodávalo daleko lépe. Lidé sice vyžadují kvalitní zboží, ale někdy nejsou ochotni jít do vyšších cen.

Navštěvují obchod stejní zákazníci a každou sezonu si kupují nové věci podle módy?
Stíháte reagovat na poptávky v e-shopu?

Máme zákazníky, kteří chodí opakovaně, ale musím s povděkem kvitovat, že klientela se rozšiřuje o nové i díky internetovému ochodu který jsme zavedli. Tržby v e-shopu jsou dvojnásobné oproti loňsku. Počet zaměstnanců se musel díky zásilkovému prodeji zvýšit, většinu položek máme skladem, snažíme se vyexpedovat je do druhého dne. V případě že nemáme, potřebnou velikost, zákazníkovi to oznámíme a zjistíme, zda je ochoten počkat na stanovený termín.

Kteří jezdci podle Vás nakupují nejvíce?
Hodně se objevilo tzv.hobby jezdců, což dříve nebylo. Když jsem jezdil parkury jako junior, existovaly jen oddíly zaměřené na sport. Dnes mi přijde naopak, že naprostá většina jezdců je rekreačních a jen úzká skupinka jsou sportovní jezdci. Myslím si, že hobby jezdci tvoří většinu našich zákazníků, klasičtí i westernoví. Westernoví jsou více ochotní utrácet za kosmetiku pro koně, rádi se oblékají ve westernovém stylu. Chodí k nám také hodně lidí, co s koňmi nemají nic společného a líbí se jim móda – jako třeba country kapely, které se chtějí stylově obléknout.

Nakupují víc ženy nebo muži?
Kolem koní se pohybuje daleko více žen než mužů a to je odjakživa (smích).Typický zákazník je buď žena kolem 30 let, nebo mladí kolem 16 a pak muži kolem 50 let.

Dříve jste značku Obluk prezentovali na výstavách? Jak oslovujete nové zákazníky?
Dnes už na výstavy nejezdíme, pouze inzerujeme a také sponzorujeme. Podporujeme některé soutěže - regionální, westernové, mistrovské i pro handicapované jezdce, většinou se zaměřujeme na mladé nebo začínající jezdce.

V sortimentu máte 4200 položek, otevřeno je 6 dní v týdnu, vedle kamenného obchodu je tu i internetový. Jak se promítla zátěž v práci na rodinný život Obluků? Máte ještě vůbec sám na koně čas?
V osm ráno přijdu do obchodu a odcházím před sedmou večer. Přestože jsem jezdil na koních celý život a manželka také (dokonce jsme se u koní seznámili), nyní na ně čas nemáme. V podstatě se k nim dostaneme jen kvůli našim dvěma dětem, když se chtějí povozit.

A co jiné koníčky, hrajete v kapele…
Hraji vlastně ve dvou kapelách, jednou z nich jsou bluegrassoví Draci, pak máme takové Volné sdružení muzikantů, kdy při příležitosti nějaké oslavy se seskupíme dle toho jak kdo má čas. Já hraji basu, máme kytary, banjo a havajskou kytaru. Hudbou žiji a každopádně mi to pomáhá odreagovat se od každodenního shonu.

Vzpomínáte na své největší jezdecké úspěchy a potkáváte v obchodě i přátele z kolbiště?
V Brně při studiu VŠ jsme jezdil na TJ Moravan anglického plnokrevníka Dolora, s tím jsme absolvoval parkury S a ST (140cm). Když jsme začínal ještě ve Frýdku, pravidelně jsme se účastnil MČR dorostu, největším úspěchem bylo 3. místo na mistrovství, asi v roce 1967. Potkávám se například s trenérem Pavlem Hudečkem, se kterým jsme spolu byli v parkurovém družstvu, dále s Ing. Kutějem, který byl mým vzorem a pochází také z Frýdku. Díky němu se mi koně zalíbili.

Chodí k vám i populární osobnosti – tradičním zákazníkem je Bolek Polívka, rodina Rašilovových nebo Míša Kuklová. Co podle vás přitahuje zákazníky nejvíce?
Lidé podle mne chodí rádi do obchodu, kde si mohou vybrat a zboží prohlédnout, osahat. Na jednom místě je široký sortiment a tak často přijdou pro jednu věc, rozhlédnou se a zjistí, že potřebují ještě něco jiného. Naší snahou je zákazníkům vyjít ve všem vstříc. Jak v reklamacích, tak v poradenství. Dnes je hodně lidí, co s koňmi začínají a jsou vděční za každou radu. Snažíme se pomáhat zákazníkům, když něco neví a využít svých dlouholetých zkušeností ze světa koní.
Máme zavedený věrnostní program, dlouholetí zákazníci nebo ti, kteří dosáhli jisté výše obratu, mají u nás kartu se slevou. Myslím si, že máme výhodu i v poloze, jezdí k nám MHD a pro zákazníky je k dispozici 15 parkovacích míst.

Zapomněl jste na kávu...
Máte pravdu, občas přijde nakupovat rodinka, kdy otec nemá pochopení pro tuto zálibu, usadíme ho na bar, dáme kávu a on lépe stráví dobu, kdy zbytek rodiny vybírá zboží.
 
A co budoucnost, co byste chtěl zlepšit nebo udržet?
Minimálně bych chtěl udržet trend, který se nám daří, tedy stále rozšiřovat nabídku, udržovat kvalitu a zvyšovat obraty.
 
Obchod v číslech a datech:
Založení firmy: 16.12.1999
Původní rozměr obchodu - 20m2
V roce 2001 rozšíření na - 80m2
V roce 2004 rozšíření na - 200m2
Položky na skladu ( western+anglie dohromady) - 4200 položek